Laski tilannetta ja tapahtunutta millä tavalla tahansa, tosiasia on, että Lohja sai paljon huomiota kansallisessa mediassa auntomessujen ansiosta. Kuinka paljon on sitten asuntomessujen ansiota että Länsi-Uudenmaan Säästöpankin tilastoimien koko Lohjan asuntokauppojen perusteella viimeisen vuoden aikana asuntokauppojen keskiarvo nousi 199 tuhannesta yli 240 tuhanteen – tuo tilasto ei kuitenkaan valitettavasti kerro koko totuutta, koska siinä ei kerrota neliöhinnan kehitystä.

Messut toivat Lohjan alueen yrityksille ainakin ravintoloiden, kahviloiden ja hotellien ja majatalojen osalta lisää liikevaihtoa, mutta monen muun yrityksen toimintaan messuilla ei ollut suurtakaan merkitystä, mutta näinhän se on ollut kautta messujen historian – kuinka moni messukävijä oikeasti viettää aikaa muuten vierailukaupungissa kuin messualueella käyminen ja kenties syöminen.
Messujen jälkeen yrityselämässä palataan arkeen ja syksyn markkinointeihin ja töihin. Esimerkiksi aikuisille suunnatuilla tuotemarkkinoilla on uusi tulokkaita kuten penisholkki ja ravintolaelämään on tulossa uusia ulottuvuuksia virtuaalistodellisuuden kautta. Odotellaan vain esimerkiksi suomalaisen Varjo-virtuaalilasien uusimpien sukupolvien tuloa markkinoille. Niiden kerrotaan olevan ainakin pari askelta kilpailijoitaan edellä siinä, kuinka todelliselta maailma niiden kautta näyttääkään, vaikka se onkin täysin virtuaalinen. Nykyään kun sinne joulupakettiinkin saa laittaa niitä pikkutuhmia aikuisten lahjoja.
Nykyään kun ajattelee tuote- ja palvelualoja, niin niissä on kaikissa kehitelty omia palveluita eri ikäryhmille, eri sukupuolille ja muutenkin ryhmitelty palveluita entistä useampaan eri ryhmään, joka monesti tarkoittaa kyllä laajempia palveluvalkoimia, mutta samalla myös entistä vaikeampaa ostamista asiakkaan näkökulmasta. Vai koska viimeksi olet itse mennyt ostamaan esimerkiksi tietokoneeseesi uutta johtoa tai hiirtä, tai pesukoneeseen uutta pesuainetta? Valinnanmäärät ovat huikeat, ja mahdollisuus ostaa väärä tuote on ensistä enemmän mahdollinen. Mutta jos ostat väärän tuotteen hintaluokassa 5-20 euroa, palautatko sen, vai heitätkö kaappiin piiloon?
Tulevaa syksyä haittaa vielä niin meillä Suomessa kuin kansainvälisestkin alati muuttua koronavirus. Välillä olemme jo kuvitelleet voittaneemme sen, mutta sitten se nostaa uudelleen päätään ja saamme jälleen uusia rajoituksia arkemme keskelle. Mutta rokotukset etenevät maailmanlaajuisesti ja tehosterokotteet ovat tulossa tulevien vuosien vuosittaiseksi riesaksi, mutta ei siinäkään ole mitään uutta. Me olemme tottuneet ihmisiä keksimään uusia tapoja pärjätä ja menestyä maapallolla.
Kiertotalous ja vihreä tulevaisuus
Lohjalla on vuosien aikana noussut joka vuosi Lohjanjärvi esille, ja sitä ennen puhuttiin mm. nanoharjusta ja vesitekniikoista, mutta tosiasia on, että yritysten tulee miettiä tulevaisuutta osittain uudenlaiselle pohjalle. Tulevien vuosikymmenien aikana monet tarvittavista raaka-aineista tulevat harvinaisemmiksi ja sitä kautta hintavammiksi, ja tulee entistä tärkeämmäksi saada vanhat tuotteet kiertoon ja vanhat raaka-aiheet uudelleen käytettäviksi. Enää ei välttämättä ole pelkästään kyse siitä, että keksitään uusia tuotantotapoja, vaan nimenomaan siitä, miten saada käytöstä poistetut tuotteet roskalavoilta ja kaatopaikoilta jälleen käyttöön eikä vain maantäytteeksi tai poltettaviksi. Kiertotalous vaatii tekoja, eikä vain ajatuksia tai kirjoituksia.
Joulu lähestyy
Nyt ollaan kääntymässä syksyyn ja sitä kautta liikkeiden markkinointiin on tulossa mukaan vähitellen myös joulu. Tänä jouluna myös palvelualan ja rakennusalan yritykset voisivat panostaa omien tuotteiden ja palveluidensa esille saamisessa. Ovelat yritykset voivat käydä lukemassa erilaisista joulukeskusteluista niistä asioista, mitä ihmiset aikovat jouluna tehdä, tai mitä he haluaisivat tehdä.
Joulunajan markkinointi on varsinkin niille yrityksille tärkeätä, jotka myyvät tuotteita – mutta todellakin muidenkin yritysten on hyvä huomioida joulunaika. Ihmiset nimittäin etsivät mielellään uudenlaisia joululahjoja, eikä esimerkiksi pienimuotoisen remontin ostaminen lahjaksi ole mitenkään mahdoton idea!
Loppuvuosi 2021
Otetaan kuitenkin positiivinen asenne loppuvuoteen. Muistetaan turvavälit, pestään käsiä ja käytetään maskeja – niillä ainakin pysytään terveempinä. Mekin olemme toimituksessa kuulleet monilta, että käsien pesun lisääntymisen jälkeen flunssien määrä viimeisten parin vuoden aikana on tipahtunut lähes nollaan!
Pysytään terveinä, välitetään toisistamme ja keksitään jotain kivaa jouluksi!
Lohjalaisia palveluita
Lohja on keskikokoinen suomalainen kaupunki, joka on puolen tunnin päässä maan pääkaupungista Helsingistä, ja alle tunnin päässä maan päälentokentästä. Lohjalla on paljon hyviä palveluyrityksiä, joista maininnan arvoisia ovat vähintäänkin Shell Virkkala sekä uudistuva ja palveluiltaan kasvava Tynninharju sekä Lempola – molemmat kauppa-alueet tuovat lähivuosina entistä enemmän palveluita lohjalaisille. Kun tähän kaikkeen lisätään myös jossain vaiheessa todennäköisesti Lohjalle tuleva henkilöraideliikenne Turku-Helsinki Tunnin junan- kanssa, niin lohjalaiset palvelut tulevat entisestään lisääntymään – syntyyhän radan ja aseman myötä aivan uusi kaupunginosa Lohjan eli Lohjansolmu.