Lohja haluaa olla Suomen paras pyöräilykaupunki vuonna 2021. Tähän tavoitteeseen pääsemiseksi laaditaan pyöräilyn edistämisohjelma, mihin on saatu Liikenneviraston avustusta. Ohjelman tavoitteena on lisätä pyöräilyä sekä hyötyliikuntana arkimatkoilla että harrasteliikuntana. Myös pyörämatkailun nouseva trendi hyödynnetään.
Lohjan kaupunginvaltuusto asetti syksyllä 2017 strategiseksi tavoitteeksi, että Lohja on Suomen paras pyöräilykaupunki vuonna 2021. Lähtökohdat ovat hyvät, sillä Lohjan maisemat tarjoavat upeat maisemat elämyksiin niin maantiellä kuin maastossakin pyöräilyyn.
Harrasteliikunnan lisäksi pyöräily sopii erinomaisesti lyhyiden työ-, koulu- ja vapaa-ajan matkojen tekoon. Pyöräilyn edistämisohjelmassa on tarkoitus tuoda esiin, miten Lohjan kaupunki voi lisätä pyöräilyä hyötyliikuntana. Tällä tavoitellaan terveyshyötyjä sekä myönteisiä ilmastovaikutuksia.
Liikennevirasto tukee edistämisohjelman laatimista
Pyöräilyn lisääminen on valtakunnallinen tavoite. Marraskuussa 2016 julkaistussa kansallisessa energia- ja ilmastostrategiassa kävely- ja pyörämatkojen määriin tavoitellaan 30 prosentin kasvua nykyiseen verrattuna ja liikennevirasto viimeistelee parhaillaan kävelyn ja pyöräilyn valtakunnallista toimenpideohjelmaa. Viime perjantaina 23. helmikuuta saatiin tieto, että Liikennevirasto on myöntänyt Lohjan kaupungin pyöräilyn edistämisohjelman laatimiseen valtionavustusta.
Lohjan Liikuntakeskuksen toimitusjohtaja Jukka Vienonen on iloinen työhön myönnetystä tuesta: ”Pyöräilyä edistämällä saavutetaan lisää liikkujia sekä lisätään polkupyörän käyttöä kulkuvälineenä. Samalla tuodaan lisää sisältöä kaupunkilaisten elämään, kasvatetaan kaupungin vetovoimaisuutta ja aikaansaadaan uusia matkailutuotteita.”
Edistämisohjelman teko alkaa saman tien ja asiaa on tarkoitus käsitellä vuoden mittaan siten, että pyöräilyn edistämistoimenpiteitä saadaan näkyvästi vuoden 2019 budjettiin.
Keskustassa ja taajama-alueella merkittävästi parannettavaa
Lohjan keskusta-alue on tärkeä kehittämiskohde. Lohjan kaupungin liikenneturvallisuus-suunnitelman yhteydessä tehdyssä asukaskyselyssä 84 prosenttia vastaajista katsoi, että pyöräilyn sujuvuudessa taajama-alueella ja keskustassa on merkittävästi parannettavaa. Muita tärkeäksi nähtyjä parannuskohteita olivat pyöräväylien määrä ja verkon kattavuus sekä polkupyörien pysäköintijärjestelyt.